Gespreksvoering is een vaardigheid die van groot belang is voor effectieve communicatie in onze dagelijkse interacties. Het is de kunst van het voeren van gesprekken op een manier die leidt tot verbinding, begrip en vaak tot een positief resultaat. Goede gespreksvaardigheden kunnen helpen bij het opbouwen van relaties, het verminderen van conflicten, het verkrijgen van informatie en het bereiken van gezamenlijke doelen.
Gespreksvoering is belangrijk om een aantal redenen:
Hier zijn vijf tips voor een goede gespreksvoering:
Actief luisteren: Geef je volle aandacht aan de andere persoon en probeer te begrijpen wat deze persoon zegt en voelt. Vraag eventueel om verduidelijking als je iets niet begrijpt.
Wees duidelijk en specifiek: Zorg ervoor dat je duidelijk en specifiek bent als je iets zegt, zodat de andere persoon je boodschap goed begrijpt.
Wees open-minded: Wees open-minded en bereid om de mening van de andere persoon te horen, zelfs als je het niet eens bent. Dit kan helpen om een constructief gesprek te voeren.
Gebruik ‘ik’ – boodschappen: Probeer boodschappen te formuleren in termen van hoe jij je voelt in plaats van te beschuldigen of te veroordelen de ander. Dit kan helpen om de ander minder defensief te maken.
Vermijd emotioneel geladen taal: Vermijd emotioneel geladen taal, zoals schreeuwen of beledigingen, omdat dit het gesprek emotioneel kan maken en een conflict kan veroorzaken. In plaats daarvan, probeer rustig en respectvol te blijven, ook als de situatie emotioneel wordt.
Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!
Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten.
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.
Het gemakkelijkst is het invullen van ons contactformulier. Ook is het mogelijk ons te mailen op info@griffioenmaarleveld.nl. Verder zijn wij telefonisch bereikbaar op 06-22226111 (Jonathan) en 06-24681146 (Quintin).
Jonathan Griffioen werkte het meest recent jarenlang als consultant development bij één van de meest vooraanstaande HR-adviesbureaus in Nederland. Daarvoor studeerde hij psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (met een afgeronde master in de Arbeids-, Organisatie- en Persoonlijkheidspsychologie) en werkte hij enige tijd in de arbeidsbemiddeling.
De afgelopen jaren is Quintin als zelfstandige werkzaam geweest als arbeidsbemiddelaar. Daarvoor heeft Quintin gewerkt als coach in de (jeugd) zorg.
Ons KvK-nummer: 81639872 (KvK website)
Ons rekeningnummer:
NL93 INGB 0007 4840 30
Zowel ons postadres als de locatie waar onze trajecten plaatsvinden bij:
Griffioen & Maarleveld
Borgstee 27
9403 TS Assen
Onze persoonlijkheidsonderzoeken worden gedaan op basis van de Big Five, die bestaat uit vijf persoonlijkheidsfactoren waarop mensen van elkaar verschillen: instabiliteit, extraversie, openstaan voor vernieuwing, inschikkelijkheid en consciëntieusheid. Voor het leiderschapsprofiel wordt de leiderschapmodel van Quinn gehanteerd.
We zetten bij onze trajecten de tools in van PiCompany. De meest gebruikte testen zijn de Reflector Big Five (Personality of Leadership), Reflector Drives en Cognitive Ability.
Tegelijk met de uitnodiging, ruim voor het assessment, ontvang je de link naar de testen. Deze kun je op een moment dat het jou past invullen.
Wij houden van snel schakelen en leveren. Wanneer je een assessment bij ons aanvraagt, kunnen we dit in de meeste gevallen binnen twee weken uitvoeren. De terugkoppeling volgt dan een week later.
Assessments duren normaal gesproken ca. 1 werkdag. Het is mogelijk om dit te verdelen in twee dagdelen, waarbij het ook mogelijk is om een deel van het programma in de eigen tijd uit te voeren.
Tijdens een voorgesprek met de deelnemer en/of de opdrachtgever, wordt bepaald welke competenties er gemeten worden in een assessment. Op basis daarvan worden de praktijksimulaties samengesteld. Daarin wordt ook rekening gehouden met de branche waarin de deelnemer zich bevindt of mogelijk terecht gaat komen.
Onze psychologen werken in de meeste gevallen in tweetallen gedurende een assessment. Eén van beide is je vaste contactpersoon, neemt het interview af en schrijft het rapport. De ander observeert enkele praktijksimulaties, zodat er onderling gespard kan worden over het geobserveerde en de deelnemer een zo objectief mogelijke terugkoppeling krijgt.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Dit kan heel breed zijn. Er kunnen persoonlijke, belemmerende factoren spelen waar je graag hulp bij wilt (onzekerheid, de omgang met bepaalde persoonlijkheden, het aangaan van confrontaties etc.), maar het kan ook zijn dat je hulp wilt bij je nieuwe stap (zoals stijlflexibiliteit versterken, gesprekstechnieken aanleren, persoonlijke ontwikkeling in een bepaalde functie).
De coaching gesprekken zijn meestal 1 tot 1,5 uur.
Dit is volledig afhankelijk van het vraagstuk. Over het algemeen vormt de dialoog de basis van coaching. Daarin wordt de deelnemer aangezet tot reflectie op eigen handelen, door prikkelende vragen en spiegelen. Wanneer van toepassing, kunnen echter ook andere middelen als praktijksimulaties, 360 graden feedback of verdiepende onderzoeken worden ingezet.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Een training duurt gemiddeld één dagdeel (ca. 3 uur).
Deelname aan een training kost ca. €350,- excl. btw, per persoon. Naast alle materialen en de accommodatie, wordt er ook voor de inwendige mens goed gezorgd.