Feedback geven is meer dan een kunstje. Het is niet alleen de juiste woorden gebruiken, maar het gaat ook over het moment, de context en de relatie met de ontvanger. Daarom leren wij je wat belemmeringen en voorwaarden zijn voor het goed geven én ontvangen van feedback. Zo moeten mensen vaak een drempel over om feedback te geven, maar is ook het ontvangen ervan niet altijd gemakkelijk. Bedenk maar eens: is jouw primaire reactie op feedback dankbaar en leergierig, of voel je je ook even in je ego aangetast en ben je geneigd om weerwoord te geven en je gedrag te verklaren?
Vragen om feedback kan moeilijk zijn omdat het ons kwetsbaar maakt en omdat we bang zijn voor negatieve reacties. Als we feedback vragen, laten we anderen toe om ons te beoordelen en dit kan ons zelfvertrouwen aantasten. Bovendien kan negatieve feedback ons onzeker en gekwetst maken en kan het ons motivatie ontnemen. Daarom is het begrijpelijk dat veel mensen moeite hebben om feedback te vragen en dat ze liever niet weten wat anderen van hen denken. Echter, feedback is een belangrijk onderdeel van leren en groeien en het is cruciaal om te blijven leren en jezelf te verbeteren. Daarom is het belangrijk om feedback te vragen en te leren omgaan met beide positieve en negatieve reacties.
Feedback is belangrijk omdat het ons inzicht geeft in hoe we overkomen op anderen en hoe we ons gedragen. Het kan ons helpen om te leren van onze fouten en om ons gedrag en prestaties te verbeteren. Bovendien kan feedback ons helpen om onze relaties te versterken en om te begrijpen hoe we beter kunnen communiceren met anderen. Verder kan feedback ons motivatie geven om ons doelen te bereiken en ons zelfvertrouwen versterken. Kortom, feedback is een belangrijk hulpmiddel om ons te helpen groeien en ons potentieel te bereiken.
Er zijn een aantal voorwaarden waarmee rekening moet worden gehouden bij het geven van feedback. Ten eerste moet feedback specifiek zijn, zodat de persoon die de feedback ontvangt weet wat er precies verbeterd kan worden. Ten tweede moet feedback constructief zijn, zodat de persoon gemotiveerd blijft en er iets mee kan. Ten derde moet feedback objectief zijn, zodat de persoon begrijpt waarom de feedback wordt gegeven en er geen ruimte is voor interpretatie. Ten slotte moet feedback gegeven worden op een moment en op een manier die geschikt is voor de persoon die de feedback ontvangt, zodat deze er ook echt iets mee kan. Als deze voorwaarden worden nageleefd, kan feedback een krachtig hulpmiddel zijn om te leren en te groeien.
Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!
Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten.
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.
Het gemakkelijkst is het invullen van ons contactformulier. Ook is het mogelijk ons te mailen op info@griffioenmaarleveld.nl. Verder zijn wij telefonisch bereikbaar op 06-22226111 (Jonathan) en 06-24681146 (Quintin).
Jonathan Griffioen werkte het meest recent jarenlang als consultant development bij één van de meest vooraanstaande HR-adviesbureaus in Nederland. Daarvoor studeerde hij psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (met een afgeronde master in de Arbeids-, Organisatie- en Persoonlijkheidspsychologie) en werkte hij enige tijd in de arbeidsbemiddeling.
De afgelopen jaren is Quintin als zelfstandige werkzaam geweest als arbeidsbemiddelaar. Daarvoor heeft Quintin gewerkt als coach in de (jeugd) zorg.
Ons KvK-nummer: 81639872 (KvK website)
Ons rekeningnummer:
NL93 INGB 0007 4840 30
Zowel ons postadres als de locatie waar onze trajecten plaatsvinden bij:
Griffioen & Maarleveld
Borgstee 27
9403 TS Assen
Onze persoonlijkheidsonderzoeken worden gedaan op basis van de Big Five, die bestaat uit vijf persoonlijkheidsfactoren waarop mensen van elkaar verschillen: instabiliteit, extraversie, openstaan voor vernieuwing, inschikkelijkheid en consciëntieusheid. Voor het leiderschapsprofiel wordt de leiderschapmodel van Quinn gehanteerd.
We zetten bij onze trajecten de tools in van PiCompany. De meest gebruikte testen zijn de Reflector Big Five (Personality of Leadership), Reflector Drives en Cognitive Ability.
Tegelijk met de uitnodiging, ruim voor het assessment, ontvang je de link naar de testen. Deze kun je op een moment dat het jou past invullen.
Wij houden van snel schakelen en leveren. Wanneer je een assessment bij ons aanvraagt, kunnen we dit in de meeste gevallen binnen twee weken uitvoeren. De terugkoppeling volgt dan een week later.
Assessments duren normaal gesproken ca. 1 werkdag. Het is mogelijk om dit te verdelen in twee dagdelen, waarbij het ook mogelijk is om een deel van het programma in de eigen tijd uit te voeren.
Tijdens een voorgesprek met de deelnemer en/of de opdrachtgever, wordt bepaald welke competenties er gemeten worden in een assessment. Op basis daarvan worden de praktijksimulaties samengesteld. Daarin wordt ook rekening gehouden met de branche waarin de deelnemer zich bevindt of mogelijk terecht gaat komen.
Onze psychologen werken in de meeste gevallen in tweetallen gedurende een assessment. Eén van beide is je vaste contactpersoon, neemt het interview af en schrijft het rapport. De ander observeert enkele praktijksimulaties, zodat er onderling gespard kan worden over het geobserveerde en de deelnemer een zo objectief mogelijke terugkoppeling krijgt.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Dit kan heel breed zijn. Er kunnen persoonlijke, belemmerende factoren spelen waar je graag hulp bij wilt (onzekerheid, de omgang met bepaalde persoonlijkheden, het aangaan van confrontaties etc.), maar het kan ook zijn dat je hulp wilt bij je nieuwe stap (zoals stijlflexibiliteit versterken, gesprekstechnieken aanleren, persoonlijke ontwikkeling in een bepaalde functie).
De coaching gesprekken zijn meestal 1 tot 1,5 uur.
Dit is volledig afhankelijk van het vraagstuk. Over het algemeen vormt de dialoog de basis van coaching. Daarin wordt de deelnemer aangezet tot reflectie op eigen handelen, door prikkelende vragen en spiegelen. Wanneer van toepassing, kunnen echter ook andere middelen als praktijksimulaties, 360 graden feedback of verdiepende onderzoeken worden ingezet.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Een training duurt gemiddeld één dagdeel (ca. 3 uur).
Deelname aan een training kost ca. €350,- excl. btw, per persoon. Naast alle materialen en de accommodatie, wordt er ook voor de inwendige mens goed gezorgd.