Waarom is feedback vragen zo moeilijk?

Feedback geven is meer dan een kunstje. Het is niet alleen de juiste woorden gebruiken, maar het gaat ook over het moment, de context en de relatie met de ontvanger. Daarom leren wij je wat belemmeringen en voorwaarden zijn voor het goed geven én ontvangen van feedback. Zo moeten mensen vaak een drempel over om feedback te geven, maar is ook het ontvangen ervan niet altijd gemakkelijk. Bedenk maar eens: is jouw primaire reactie op feedback dankbaar en leergierig, of voel je je ook even in je ego aangetast en ben je geneigd om weerwoord te geven en je gedrag te verklaren?

Vragen om feedback kan moeilijk zijn omdat het ons kwetsbaar maakt en omdat we bang zijn voor negatieve reacties. Als we feedback vragen, laten we anderen toe om ons te beoordelen en dit kan ons zelfvertrouwen aantasten. Bovendien kan negatieve feedback ons onzeker en gekwetst maken en kan het ons motivatie ontnemen. Daarom is het begrijpelijk dat veel mensen moeite hebben om feedback te vragen en dat ze liever niet weten wat anderen van hen denken. Echter, feedback is een belangrijk onderdeel van leren en groeien en het is cruciaal om te blijven leren en jezelf te verbeteren. Daarom is het belangrijk om feedback te vragen en te leren omgaan met beide positieve en negatieve reacties.

Feedback is belangrijk omdat het ons inzicht geeft in hoe we overkomen op anderen en hoe we ons gedragen. Het kan ons helpen om te leren van onze fouten en om ons gedrag en prestaties te verbeteren. Bovendien kan feedback ons helpen om onze relaties te versterken en om te begrijpen hoe we beter kunnen communiceren met anderen. Verder kan feedback ons motivatie geven om ons doelen te bereiken en ons zelfvertrouwen versterken. Kortom, feedback is een belangrijk hulpmiddel om ons te helpen groeien en ons potentieel te bereiken.

Er zijn een aantal voorwaarden waarmee rekening moet worden gehouden bij het geven van feedback. Ten eerste moet feedback specifiek zijn, zodat de persoon die de feedback ontvangt weet wat er precies verbeterd kan worden. Ten tweede moet feedback constructief zijn, zodat de persoon gemotiveerd blijft en er iets mee kan. Ten derde moet feedback objectief zijn, zodat de persoon begrijpt waarom de feedback wordt gegeven en er geen ruimte is voor interpretatie. Ten slotte moet feedback gegeven worden op een moment en op een manier die geschikt is voor de persoon die de feedback ontvangt, zodat deze er ook echt iets mee kan. Als deze voorwaarden worden nageleefd, kan feedback een krachtig hulpmiddel zijn om te leren en te groeien.

NEEM CONTACT OP

Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!

STEL EEN VRAAG

Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten. 
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.

ONZE KLANTEN

©Copyright 2022 Griffioen & Maarleveld. All Rights Reserved. Privacy Policy