De gebeurtenissen in de tweede kamer gisteren, roepen nogal wat reacties op. Natuurlijk over Thierry Baudet en Sigrid Kaag, maar minstens net zoveel over Kamervoorzitter Vera Bergkamp. Als politiek geïnteresseerde én iemand die zich dagelijks professioneel bezighoudt met leidinggeven, wil ik toch even kort mijn zegje hierover doen. Het gaat me niet om het specifieke ingrijpen gisteren en of dit wel of niet goed was. Waar ik het over wil hebben, is het verschil tussen Vera Bergkamp en haar voorganger, Khadija Arib.
Begin vorig jaar werd er een enorme berg kritiek geuit op toenmalig Kamervoorzitter Arib. Een kernpunt in de kritiek, was de bazigheid waarmee Arib zou handelen en de invloed die ze op processen probeerde uit te oefenen. Wat daarvan voor de buitenwereld zichtbaar was, was het ogenschijnlijke gemak en de autoriteit waarmee ze debatten leidde, waarbij niet geschuwd werd om een microfoon dicht te draaien of iemand stevig aan te spreken waar ze dat gepast vond. Debatten verliepen geordend en hoewel er kritiek kwam van sprekers die werden weggedraaid, functioneerde de parlementaire democratie vrij goed.
Korte tijd na de kritiek – ongetwijfeld geen toeval – was er een verkiezing voor de nieuwe Kamervoorzitter en werd Khadija Arib hard afgeserveerd, ten faveure van Vera Bergkamp. Laatstgenoemde heeft een zware opdracht in de kamer, met enkele partijen die een retoriek gebruiken die rustig als extreem en opruiend kan worden bestempeld. ‘Niet te benijden’, zou Ruud Gullit zeggen. Ze heeft daar zichtbaar mee geworsteld, sterker nog: ze worstelt daar nog steeds mee. Het ingrijpen op het juiste moment, op de juiste toon, met de juiste autoriteit, zit haar minder in het bloed dan haar voorganger. Gevolg: partijen zoeken de grenzen van het toelaatbare op en er is (in tijden van crises) zelfs een volle dag gedebatteerd over de toon van… het debat.
Deze Kamervoorzitter is met een stevige meerderheid in één ronde gekozen door de leden van de Tweede Kamer. Dezelfde leden, die nu klagen over het gebrek aan orde en fatsoen in de Kamer. En daar zie ik een duidelijke parallel met onze dagelijkse praktijk. Wanneer een team (in dit geval de Tweede Kamer) een nieuwe leidinggevende (in dit geval de Kamervoorzitter) naar voren schuift, wordt er 9 van de 10 keer gekozen voor een zachtaardig, vriendelijk persoon. En dat is logisch, want bij wie krijg je als teamlid of medewerker eerder het woord, een loonsverhoging, een dagje vrij, een promotie? Bij Arib of bij Bergkamp? De context met de polarisatie en de grote opdracht van deze positie vragen om een strenge juf, niet om een zachte heelmeester.
Dat ons parlement met regelmaat ontspoort, is niet in eerste instantie te wijten aan Vera Bergkamp. Het zijn de Kamerleden die in de spiegel zouden moeten kijken en constateren dat zij wellicht hun eigenbelang boven dat van het team hebben gesteld, toen ze haar deze zware taak toevertrouwden.
En jij? Heb je ooit onder een type-A(rib) of een type-B(ergkamp) gewerkt? En zit er een verschil in: onder wie je het prettigste werkte en wie je het verst bracht?
Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!
Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten.
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.
Het gemakkelijkst is het invullen van ons contactformulier. Ook is het mogelijk ons te mailen op info@griffioenmaarleveld.nl. Verder zijn wij telefonisch bereikbaar op 06-22226111 (Jonathan) en 06-24681146 (Quintin).
Jonathan Griffioen werkte het meest recent jarenlang als consultant development bij één van de meest vooraanstaande HR-adviesbureaus in Nederland. Daarvoor studeerde hij psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (met een afgeronde master in de Arbeids-, Organisatie- en Persoonlijkheidspsychologie) en werkte hij enige tijd in de arbeidsbemiddeling.
De afgelopen jaren is Quintin als zelfstandige werkzaam geweest als arbeidsbemiddelaar. Daarvoor heeft Quintin gewerkt als coach in de (jeugd) zorg.
Ons KvK-nummer: 81639872 (KvK website)
Ons rekeningnummer:
NL93 INGB 0007 4840 30
Zowel ons postadres als de locatie waar onze trajecten plaatsvinden bij:
Griffioen & Maarleveld
Borgstee 27
9403 TS Assen
Onze persoonlijkheidsonderzoeken worden gedaan op basis van de Big Five, die bestaat uit vijf persoonlijkheidsfactoren waarop mensen van elkaar verschillen: instabiliteit, extraversie, openstaan voor vernieuwing, inschikkelijkheid en consciëntieusheid. Voor het leiderschapsprofiel wordt de leiderschapmodel van Quinn gehanteerd.
We zetten bij onze trajecten de tools in van PiCompany. De meest gebruikte testen zijn de Reflector Big Five (Personality of Leadership), Reflector Drives en Cognitive Ability.
Tegelijk met de uitnodiging, ruim voor het assessment, ontvang je de link naar de testen. Deze kun je op een moment dat het jou past invullen.
Wij houden van snel schakelen en leveren. Wanneer je een assessment bij ons aanvraagt, kunnen we dit in de meeste gevallen binnen twee weken uitvoeren. De terugkoppeling volgt dan een week later.
Assessments duren normaal gesproken ca. 1 werkdag. Het is mogelijk om dit te verdelen in twee dagdelen, waarbij het ook mogelijk is om een deel van het programma in de eigen tijd uit te voeren.
Tijdens een voorgesprek met de deelnemer en/of de opdrachtgever, wordt bepaald welke competenties er gemeten worden in een assessment. Op basis daarvan worden de praktijksimulaties samengesteld. Daarin wordt ook rekening gehouden met de branche waarin de deelnemer zich bevindt of mogelijk terecht gaat komen.
Onze psychologen werken in de meeste gevallen in tweetallen gedurende een assessment. Eén van beide is je vaste contactpersoon, neemt het interview af en schrijft het rapport. De ander observeert enkele praktijksimulaties, zodat er onderling gespard kan worden over het geobserveerde en de deelnemer een zo objectief mogelijke terugkoppeling krijgt.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Dit kan heel breed zijn. Er kunnen persoonlijke, belemmerende factoren spelen waar je graag hulp bij wilt (onzekerheid, de omgang met bepaalde persoonlijkheden, het aangaan van confrontaties etc.), maar het kan ook zijn dat je hulp wilt bij je nieuwe stap (zoals stijlflexibiliteit versterken, gesprekstechnieken aanleren, persoonlijke ontwikkeling in een bepaalde functie).
De coaching gesprekken zijn meestal 1 tot 1,5 uur.
Dit is volledig afhankelijk van het vraagstuk. Over het algemeen vormt de dialoog de basis van coaching. Daarin wordt de deelnemer aangezet tot reflectie op eigen handelen, door prikkelende vragen en spiegelen. Wanneer van toepassing, kunnen echter ook andere middelen als praktijksimulaties, 360 graden feedback of verdiepende onderzoeken worden ingezet.
Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.
Een training duurt gemiddeld één dagdeel (ca. 3 uur).
Deelname aan een training kost ca. €350,- excl. btw, per persoon. Naast alle materialen en de accommodatie, wordt er ook voor de inwendige mens goed gezorgd.