Feedback is informatie die we ontvangen over ons gedrag, prestaties of vaardigheden, die ons inzicht geeft in hoe we overkomen op anderen en hoe we ons gedragen. Feedback kan zowel positief als negatief zijn en kan ons helpen om te leren van onze fouten en om ons gedrag en prestaties te verbeteren. Feedback kan worden gegeven door anderen, zoals een leidinggevende of collega, of door onszelf, bijvoorbeeld door na te denken over ons gedrag en prestaties. In beide gevallen is feedback een belangrijk hulpmiddel om te leren en te groeien.
Een interessant model voor het geven van feedback is het zogeheten 4G-model.
Het 4g-model van feedback is een methode om feedback te geven die specifiek, constructief, objectief en tijdig is. Het model bestaat uit vier stappen:
Een goed voorbeeld van het 4G-model:
Een goed voorbeeld van feedback volgens het 4g-model zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
In dit voorbeeld wordt specifiek gerefereerd aan het gedrag van de persoon en de impact daarvan, en wordt duidelijk gemaakt wat er anders zou moeten gebeuren in de toekomst en waarom dit beter is. Dit is een voorbeeld van feedback volgens het 4g-model, omdat het specifiek, constructief, objectief en tijdig is.
Hetzelfde geldt voor dit voorbeeld:
‘Het valt me op dat je vandaag te laat was bij ons overleg, dit was vorige week ook het geval. Het geeft mij het gevoel dat je het project niet belangrijk vindt en dat heeft impact op de motivatie van de rest van ons team. Ik zou het waarderen als je de volgende keer op tijd aanwezig bent.’
Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!
Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten.
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.
Persoonlijke en professionele ontwikkeling,
op individueel en teamniveau.