Wat zijn voorbeelden van goede feedback?

Feedback is informatie die we ontvangen over ons gedrag, prestaties of vaardigheden, die ons inzicht geeft in hoe we overkomen op anderen en hoe we ons gedragen. Feedback kan zowel positief als negatief zijn en kan ons helpen om te leren van onze fouten en om ons gedrag en prestaties te verbeteren. Feedback kan worden gegeven door anderen, zoals een leidinggevende of collega, of door onszelf, bijvoorbeeld door na te denken over ons gedrag en prestaties. In beide gevallen is feedback een belangrijk hulpmiddel om te leren en te groeien.

Een interessant model voor het geven van feedback is het zogeheten 4G-model.

Het 4g-model van feedback is een methode om feedback te geven die specifiek, constructief, objectief en tijdig is. Het model bestaat uit vier stappen:

  1. Geef een concreet voorbeeld van wat je hebt gezien of gehoord. Dit kan bijvoorbeeld een specifieke actie of uitspraak zijn die je hebt opgemerkt.
  2. Geef aan hoe dit voorbeeld je heeft geraakt of wat de impact ervan is geweest. Dit kan bijvoorbeeld een emotionele reactie zijn.
  3. Leg uit wat het gevolg van iemands handelen is. Het zou kunnen dat een relatie is verstoord, of dat een bepaald doel niet bereikt is.
  4. Geef aan wat je graag anders zou zien of horen in de toekomst. Dit kan bijvoorbeeld een specifiek gedrag of houding zijn dat je zou willen zien.

Een goed voorbeeld van het 4G-model: 

Een goed voorbeeld van feedback volgens het 4g-model zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  1. “Ik heb gezien dat je tijdens de vergadering vandaag vaak afgeleid leek door je telefoon. 
  2. Ik vond dit storend,
  3. omdat het moeilijk was om je aandacht te krijgen en omdat het de vergadering vertraagde. 
  4. In de toekomst zou ik graag zien dat je je telefoon uitzet tijdens vergaderingen, zodat we ons kunnen concentreren op de taak die we voor ogen hebben. “

In dit voorbeeld wordt specifiek gerefereerd aan het gedrag van de persoon en de impact daarvan, en wordt duidelijk gemaakt wat er anders zou moeten gebeuren in de toekomst en waarom dit beter is. Dit is een voorbeeld van feedback volgens het 4g-model, omdat het specifiek, constructief, objectief en tijdig is.

Hetzelfde geldt voor dit voorbeeld:
‘Het valt me op dat je vandaag te laat was bij ons overleg, dit was vorige week ook het geval. Het geeft mij het gevoel dat je het project niet belangrijk vindt en dat heeft impact op de motivatie van de rest van ons team. Ik zou het waarderen als je de volgende keer op tijd aanwezig bent.’

NEEM CONTACT OP

Wil je meer weten over ons en hoe we jou(w organisatie) verder kunnen helpen? Neem contact met ons op!

STEL EEN VRAAG

Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze diensten. 
Je kunt hieronder zoeken of contact met ons opnemen via bovenstaand contactformulier.

Het gemakkelijkst is het invullen van ons contactformulier. Ook is het mogelijk ons te mailen op info@griffioenmaarleveld.nl. Verder zijn wij telefonisch bereikbaar op 06-22226111 (Jonathan) en 06-24681146 (Quintin).

Jonathan Griffioen werkte het meest recent jarenlang als consultant development bij één van de meest vooraanstaande HR-adviesbureaus in Nederland. Daarvoor studeerde hij psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (met een afgeronde master in de Arbeids-, Organisatie- en Persoonlijkheidspsychologie) en werkte hij enige tijd in de arbeidsbemiddeling.

De afgelopen jaren is Quintin als zelfstandige werkzaam geweest als arbeidsbemiddelaar. Daarvoor heeft Quintin gewerkt als coach in de (jeugd) zorg.

Ons KvK-nummer: 81639872  (KvK website)

Ons rekeningnummer:

NL93 INGB 0007 4840 30

Zowel ons postadres als de locatie waar onze trajecten plaatsvinden bij:

Griffioen & Maarleveld

Borgstee 27

9403 TS Assen

Onze persoonlijkheidsonderzoeken worden gedaan op basis van de Big Five, die bestaat uit vijf persoonlijkheidsfactoren waarop mensen van elkaar verschillen: instabiliteit, extraversie, openstaan voor vernieuwing, inschikkelijkheid en consciëntieusheid. Voor het leiderschapsprofiel wordt de leiderschapmodel van Quinn gehanteerd.

We zetten bij onze trajecten de tools in van PiCompany. De meest gebruikte testen zijn de Reflector Big Five (Personality of Leadership), Reflector Drives en Cognitive Ability.

Tegelijk met de uitnodiging, ruim voor het assessment, ontvang je de link naar de testen. Deze kun je op een moment dat het jou past invullen.

Wij houden van snel schakelen en leveren. Wanneer je een assessment bij ons aanvraagt, kunnen we dit in de meeste gevallen binnen twee weken uitvoeren. De terugkoppeling volgt dan een week later.

Assessments duren normaal gesproken ca. 1 werkdag. Het is mogelijk om dit te verdelen in twee dagdelen, waarbij het ook mogelijk is om een deel van het programma in de eigen tijd uit te voeren.

Tijdens een voorgesprek met de deelnemer en/of de opdrachtgever, wordt bepaald welke competenties er gemeten worden in een assessment. Op basis daarvan worden de praktijksimulaties samengesteld. Daarin wordt ook rekening gehouden met de branche waarin de deelnemer zich bevindt of mogelijk terecht gaat komen.

Onze psychologen werken in de meeste gevallen in tweetallen gedurende een assessment. Eén van beide is je vaste contactpersoon, neemt het interview af en schrijft het rapport. De ander observeert enkele praktijksimulaties, zodat er onderling gespard kan worden over het geobserveerde en de deelnemer een zo objectief mogelijke terugkoppeling krijgt.

Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.

Dit kan heel breed zijn. Er kunnen persoonlijke, belemmerende factoren spelen waar je graag hulp bij wilt (onzekerheid, de omgang met bepaalde persoonlijkheden, het aangaan van confrontaties etc.), maar het kan ook zijn dat je hulp wilt bij je nieuwe stap (zoals stijlflexibiliteit versterken, gesprekstechnieken aanleren, persoonlijke ontwikkeling in een bepaalde functie).

De coaching gesprekken zijn meestal 1 tot 1,5 uur.

Dit is volledig afhankelijk van het vraagstuk. Over het algemeen vormt de dialoog de basis van coaching. Daarin wordt de deelnemer aangezet tot reflectie op eigen handelen, door prikkelende vragen en spiegelen. Wanneer van toepassing, kunnen echter ook andere middelen als praktijksimulaties, 360 graden feedback of verdiepende onderzoeken worden ingezet.

Wij hebben er voor gekozen om deze niet te vermelden op de website, maar kunnen door lage overheadskosten een zeer concurrerend tarief bieden. Wanneer je ons mailt, ontvangt je op korte termijn een prijsopgave.

Een training duurt gemiddeld één dagdeel (ca. 3 uur).

Deelname aan een training kost ca. €350,- excl. btw, per persoon. Naast alle materialen en de accommodatie, wordt er ook voor de inwendige mens goed gezorgd.

ONZE KLANTEN

©Copyright 2022 Griffioen & Maarleveld. All Rights Reserved. Privacy Policy